Strengthening Islamic Values through Islamic Youth Organization Activities

Authors

  • May Maulidia Hana Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Indonesia. Author
  • Ali As’ad Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Indonesia. Author

DOI:

https://doi.org/10.64990/ppdy6047

Keywords:

Islamic Values; Hablumminallah; Hablumminannas; Hablumminalam Islamic Youth Organization

Abstract

This research aims to analyze Islamic values within the activities of the Islamic Youth Organization in Banyumanis Village. The focus of Islamic values includes hablumminallah (man's relation with Allah), hablumminannas (interpersonal relations), and hablumminalam (man's relation with the environment). A qualitative method with descriptive approach was employed, gathering data through observations of organizational activities, in-depth interviews with the executives and members, and document analysis. Findings indicate that the organization's activities significantly reflect the practice of Islamic values. Hablumminallah is mirrored in the consistency of worship and religious sessions, hablumminannas is evident from cooperation and social care among members, and hablumminalam is marked by environmental preservation activities. Further discussion delves into the implementation and challenges faced in practicing these values. The conclusion confirms the important role of the Islamic Youth Organization in instilling Islamic values and provides recommendations for the organization's further development to enhance the effectiveness of its activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adila, A. M., Sihabudin, A., & Walian, A. (2023). Studi Pemberitaan Konflik Rusia Dan Ukraina Di Tribun News Menurut Persepsi Organisasi Kepemudaan Islam UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(1), 204–214.

Al Isra, A. B. (2016). Hablumminannas: Nilai-Nilai Keislaman dan Praktiknya Dalam Pergaulan Antar Ikhwan dan Akhwat Pada Organisasi Forum Lingkar Pena Makassar. ETNOSIA: Jurnal Etnografi Indonesia, 1(2), 66–78.

Amri, K., & Hidayati, W. (2020). PEMBERDAYAAN REMAJA ISLAM MASJID (RISMA) DALAM MEMBENTUK KUALITAS HIDUP ISLAMI RISMA DUSUN PUCANGANOM A. At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 2(1), 211–222.

Aslati, A., Silawati, S., Sehani, S., & Nuryanti, N. (2018). Pemberdayaan Remaja Berbasis Masjid (Studi Terhadap Remaja Masjid di Labuh Baru Barat). Masyarakat Madani: Jurnal Kajian Islam Dan Pengembangan Masyarakat, 3(2), 1–11.

Aspandi, A. (2020). Pengelolaan Pendidikan Karakter Terhadap Remaja Melalui Pendekatan Nilai-Nilai Keislaman. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 6(2), 243–256.

Darnoto, & Dewi, H. T. (2020). Pergaulan Bebas Remaja Di Era Milenial Menurut Perspektif Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbawi , 17(1), 45–60.

Fida, W. N. (2021). Strategi Kepemimpinan Remaja Masjid Nurul Huda Dalam Meningkatkan Keaktifan Kegiatan Keagamaan Terhadap Perubahan Perilaku Sosial Remaja. NOUMENA: Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Dan Keagamaan, 2(2).

Hana, M. M., & Darnoto, D. (2024). Organisasi Kepemudaan Islam: Sebuah Upaya Edukatif Pemuda Desa Banyumanis Meminimalisir Pergaulan Bebas. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 6(2), 1353–1362.

Mahrusillah, M. (2019). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Dan Keislaman Di Kalangan Pelajar. Jurnal Bimas Islam, 12(2), 297–322.

Mustajib, Mutohar, Prim Masrokan, and Imam Fuadi. 2022. “Manajemen Peserta Didik Dan Penguatan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Kitab Kuning Studi MAN 3 Kandangan Kediri ,.” El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 8 (2): 77–84.

Mukhlishin, A., Indrawan, G., & Wijaya, M. R. (2023). Pendampingan Organisasi Remaja Islam Masjid (RISMA) Dalam Menginternalisasi Nilai-Nilai Keislaman Pada Pemuda Dusun Margo Katon Desa Sri Busono Kecamatan Way Seputih Kabupaten Lampung Tengah. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 3(2).

Munir, A. M., Prabowo, M. A., Khomsatun, S., Ahmadi, L. P., Aryani, H. F., & Hidayadi, T. (2024). ANALISIS INTEGRASI ANTARA BUDAYA ORGANISASI DAN NILAI ISLAM DALAM MEMINIMALKAN FRAUD KETIKA CORPORATE GOVERNANCE LEMAH STUDI KASUS PT BPRS XYZ. Jurnal Akuntansi STIE Muhammadiyah Palopo, 10(1), 75-89.

Nudin burhan (2017). PERAN BUDAYA ORGANISASI IPNU- IPPNU DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI KABUPATEN SLEMAN. Jurnal el-tarbawy ,10(1), 91-104.

Riziq M., Mukhlis Abdul & Susanto Heru (2021). Peran Komunitas Sosial Keagamaan dalam Meningkatkan Religiusitas Remaja: Studi pada IPNU-IPPNU Ranting Capgawen Selatan, Kabupaten Pekalongan. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 12, 1, 50-61.

Rustandi, R., & Hanifah, H. (2019). Dinamika Dakwah Komunitas Remaja Islam di Kecamatan Pangalengan. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 19(2), 199–224.

Sukarta, S., & Mahmudin, M. (2024). Metode Komunikasi dan Penyiaran Islam LP3IK Universitas Muhammadiyah Mataram dalam Merealisasikan Nilai-Nilai Keislaman. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 7(2), 48-56.

Sya’bani, M. A. Y., Sejati, Y. G., & Fatmawati, A. F. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Wasaṭiyyah Melalui budaya Moderasi Beragama Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kerukunan Dan Toleransi Umat Beragama Di Kebomas Gresik. Martabe: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 271.

Wijaya, W., Annur, S., & Ibrahim, I. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Pada Remaja Masjid Nurul Falah Kelurahan Talang Kelapa Kota Palembang. Faidatuna, 3(3), 1–11.

Zuhriah, A., & Prayogi, A. (2024). Internalization of Religious Moderation in the IPNU-IPPNU Organization Branch of Bebel Village, Pekalongan Regency: Internalisasi Moderasi Beragama di Organisasi IPNU-IPPNU Ranting Desa BebelKabupaten Pekalongan. Al-Maktabah: Jurnal Studi Islam Interdisiplin, 1(1), 21-34.

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

Strengthening Islamic Values through Islamic Youth Organization Activities. (2025). Journal of Advanced Research and Studies in Educational Management (JARSEM), 1(2), 107-113. https://doi.org/10.64990/ppdy6047

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.