The Role of Human Resource Management in Improving Teacher Professionalism and Education Quality

Authors

  • Lailatus Sari`atul Mahmudah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia. Author
  • Nurul Hikmah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia Author
  • Muhammad Nazmul Hoque Faculty of Accountancy, Universiti Teknologi MARA Malaysia, Puncak Alam, Selangor, Malaysia Author

DOI:

https://doi.org/10.64990/107ry019

Keywords:

Implementation; Management; Human Resources.

Abstract

This writing aims to introduce and describe the application of HR management through planning, recruitment, selection, training, and development as well as performance evaluation metrics at MA Negeri Demak, including obstacles in the implementation of HR management MA Negeri Demak. Qualitative methods were used in writing this article. Based on the results of data analysis, it is known that the implementation of HR management in MA Negeri Demak is carried out well, the preparation of HR planning calculations, personnel are professional and transparent, the implementation of HR is quite professional. selection of resources, implementation of induction and professional training by considering school needs and qualifications of employees or teachers or teaching staff, implementation of training activities for planned development, and performance evaluation. Factors inhibiting the implementation of staffing: low welfare of teachers and honorary staff, lack of career clarity, lecturers are often late for teaching, and guaranteed quality of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abudina. 2003. Manajemen Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Chotimah, C., & Nisa, K. (2019, November). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MA Bertaraf Internasional Amanatul Ummah Pacet. In Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin (Vol. 2, No. 1, pp. 125-128).

Edward, Sallis dkk. 2012. Total Quality Management in Education Manajemen Mutu Pendidikan. Yogyakarta: IRCiSoD.

Faruk, Roizatul; Mustajib. 2023. “Pengembangan Model Manajemen Transformatif Pondok Pesantren.” Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam 6 (1): 136–52.

Hasan, Golan. 2019. “Motivasi, Kepuasan, Karakteristik, Kepemimpinan dan Keadilan Terhadap Komitmen Organisasi.” Efisiensi-Kajian Ilmu Administrasi, 16, no. 1, 21- 32.

Hasibuan. 2003. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kusuma, M., & Maunah, B. (2023). Orientasi Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 312-321.

Lestari, A., Sumual, T., & Usoh, E. (2023). Literatur Review: Analisis Manajemen Sumber Daya Manusia Di Sekolah Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Binagogik, 10(1), 184-198.

Matry, M. Nurdin. (2008). Implementasi Dasar-Dasar Manajemen Sekolah Dalam Era Otonomi Daerah. Makasar: Aksara Madani, YPM Pusat Makasar.

Mulyana, Dedy. 2004. Metodologi Penelitian Kualitatif (Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mustofa, M., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2024). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Guru di Sekolah Dasar: Mengungkap Praktik Efektif Retensi untuk Pengembangan Guru. An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 9(1).

Mubarok, R. (2021). Pengembangan manajemen sumber daya manusia di lembaga pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131-146.

Mulyasa. 2011. Manajemen Berbasis Sekolah. Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurunniyah, A. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. THE JOER: Journal Of Education Research, 2(2), 261-272.

Nurjanah, N., Qomariyah, S., & Nurachadijat, K. (2021). Peran manajemen sumber daya manusia pendidikan dalam peningkatan mutu sekolah. Jurnal Al Iqnaa, 1(1), 43-68.

Piet, A. Sahertian. (2008). Konsep dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Rachmawati, Eka Nuraini. 2004. Paradigma Baru Manajemen Sumber Daya Manusia sebagai Basis Meraih Keunggulan Kompetitif. Yogyakarta: Ekonisia.

Rahmat, S. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan: Teori dan Praktek. Edu Publisher.

Rugaiyah, M., Rahmah, M. S. N., & Anam, M. P. K. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan: Peningkatan Profesionalisme Guru di Era Disrupsi Pendidikan. CV Jejak (Jejak Publisher).

Rahmadoni, Jefril. 2018. “Isu Global Manajemen Pembiayaan Pendidikan di SD Indonesian Creative School Pekanbaru.” Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 3, no. 2, 161-169.

Sanaky, H. 2003. Paradigma Pendidikan Islam: Membangun Masyarakat Madani Indonesia. Yogyakarta: Safiria Insani Press.

Sartika, D., Warlizasusi, J., & Purwandari, E. (2023). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 488-494.

Tahir, Wahid. (2017). “Pengembangan Manajemen SDM Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan.” Inspiratif Pendidikan, 6, no. 1, 1-14.

Yusutria, M. A. (2017). Profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 2(1).

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

The Role of Human Resource Management in Improving Teacher Professionalism and Education Quality. (2025). Journal of Advanced Research and Studies in Educational Management (JARSEM), 1(2), 66-71. https://doi.org/10.64990/107ry019