Strategi Hubungan Masyarakat dalam Komunikasi Dua Arah dengan Wali Murid di Lembaga Pendidikan

Authors

  • Arrifah Putri Nadila Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia Author
  • Ula Masrurotuz Zahro Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.64990/9189k776

Keywords:

Communication Strategy; Interactive Communication; Public Relations

Abstract

Interactive communication is an effective two-way communication model between individuals in educational institutions. A good strategy is needed to have a positive impact on the institution. This study aims to find out the efforts of public relations communication, the communication media used by public relations, and the interactive communication strategy of public relations to the parents of students at MI Ma'arif Penanggungan. The research method used is qualitative with case study techniques. Data was collected through the results of literature studies, interviews, observations, and documentation. The data analysis technique consists of three stages, namely data condensation, data presentation, and conclusion drawn. The results of the study showed: (1) public relations communication efforts to the parents of MI Ma'arif Penanggungan students are to provide and provide institutional information and are open to questions and answers with the parents of students; (2) public relations communication media in the form of social media, print media, and websites; and (3) public relations interactive communication strategies to students' parents, namely mastering communication techniques, utilizing social media, providing the best service in terms of time, and holding deliberations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afkarina, N. I. (2018). Strategi Komunikasi Humas dalam Membentuk Public Relation Opinion Lembaga Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 50–63. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5124

Anggraini, P. (2017). Skripsi: Model Komunikasi Dinas Komunikasi dan Informatika dalam Meningkatkan Peran Kelompok Informasi Masyarakat (KIM) di Provinsi Riau (Studi Kasus KIM Kelurahan Palas, Kecamatan Rumbai) [Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau]. https://repository.uin-suska.ac.id/20509/

Barus, E. B. (2022). Hubungan Kemampuan Mengajar Guru Dan Komunikasi Interaktif Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI SMK Kesehatan Arta Kabanjahe Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 6626–6635.

Effendy, O. J. (2004). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Remaja Rosdakarya.

Hendra, T., & Siti Saputri. (2020). Korelasi Antara Komunikasi dan Pendidikan. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab dan Dakwah, 2(1), 51–63. https://doi.org/10.32939/ishlah.v2i1.21

Mahadi, U. (2021). Komunikasi Pendidikan (Urgensi Komunikasi Efektif dalam Proses Pembelajaran). JOPPAS: Journal of Public Policy and Administration Silampari, 2(2), 80–90. https://doi.org/10.31539/joppa.v2i2.2385

Mahfuzhah, H., & Anshari, A. (2018). Media Publikasi Humas dalam Pendidikan. AL-TANZIM : JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM, 2(2), 137–149. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.395

Masitah, F. K., & Syafiq, M. (2017). Strategi Pencitraan Dan Komunikasi Dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Siswa (Studi Kasus Di Smp Muhammadiyah 1 Surabaya). Inspirasi Manajemen Pendidikan, 5(1), 1–9.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publication.

Pribadi, A. (2021). Transformasi Digital Terhadap Kelangsungan Profesi Public Relations Di Era Disrupsi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial dan Politik [JIMSIPOL], 1(2), 0. https://jurnalmahasiswa.umsu.ac.id/index.php/jimsipol/article/view/418

Rosi, F., Nu’man, A., Sandiko, S., & Rozi, F. (2022a). Strategi Komunikasi Publik dalam Meningkatkan Citra Sekolah. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 158–171. https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i1.847

Rosi, F., Nu’man, A., Sandiko, S., & Rozi, F. (2022b). STRATEGI KOMUNIKASI PUBLIK DALAM MENINGKATKAN CITRA SEKOLAH. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 158–171. https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i1.847

Sahputra Napitupulu, D. (2019). Komunikasi Organisasi Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11(2), 9.

Sandyakala, M. C. (2020). Peran Public Relations dalam Meningkatkan Citra Lembaga Pendidikan. Jurnal At-Tadbir : Media Hukum dan Pendidikan, 30(2), 184–198. https://doi.org/10.52030/attadbir.v30i2.63

Sari, I. P. (2018). Model Komunikasi Yayasan Al-Hasanah dalam Mempromosikan Objek Wisata Dakwah Okuradi Kecamatan Rumbai Pesisir Kota Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Sari, W. P., & Soegiarto, A. (2019). Fungsi dan Peran Humas di Lembaga Pendidikan. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(1), 47–64. https://doi.org/10.21009/COMMUNICOLOGY.14.03

Syafaruddin, S. (2015). Manajemen Organisasi Pendidikan. Perdana Publishing.

Syaifitri, M. (2021). Strategi Komunikasi Interaktif Muslimahdaily. com dalam Mempertahankan Followers Melalui Media Sosial Instagram [Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/57606%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/57606/1/MUTIARADHA SAFITRI-FDK.pdf

Tamara, M. F., Tulenan, V., & Paturusi, S. (2019). Aplikasi Pembelajaran Interaktif Sistem Pencernaan Manusia untuk Siswa SD. Jurnal Teknik Informatika, 14(3), 377–386.

Downloads

Published

2025-04-13

How to Cite

Strategi Hubungan Masyarakat dalam Komunikasi Dua Arah dengan Wali Murid di Lembaga Pendidikan. (2025). Journal of Advanced Research and Studies in Educational Management (JARSEM), 1(1), 50-56. https://doi.org/10.64990/9189k776

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.