Strategi Efektif dalam Manajemen Pendidik untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Pendidikan

Authors

  • Rinto Hutabarat Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia Author
  • Rifka Febrina Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.64990/w51bfy22

Keywords:

Management; Educator Competence; Strategy; Educational Staff

Abstract

The management of educator personnel is a crucial determinant in the improvement of education quality. In the context of SMKN 2 Sawahlunto, the main challenge is related to the lack of educators and the development of essential competencies needed. This investigation seeks to examine the strategies used in managing the educator workforce with the aim of improving the quality of education. The main emphasis is on assessing the quantity and competence of educators, in addition to forecasting future educational personnel needs. This research uses a descriptive qualitative methodology, utilizing data collection techniques that include document analysis, interviews with administrative personnel and educators, as well as direct observation of educator management practices. A narrative analysis was conducted to explain the prevailing strategies. The findings indicate that careful planning, which includes a thorough assessment of educator requirements and professional development initiatives, is crucial. Educational institutions are encouraged to implement transparent selection processes and to facilitate continuous training opportunities. In addition, the establishment of a well-defined organizational structure and strict monitoring of educator performance play a crucial role in the successful implementation of effective strategies. A comprehensive approach to educator personnel management is expected to significantly improve the quality of education at SMKN 2 Sawahlunto

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahyani, E. (2023). Penerapan Konsep Manajemen Pendidikan untuk Meningkatkan Kompetensi Guru. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2170-2179.

Cahyati, E. … Cindy, A. H. (2024). Manajemen Efektif Pendidik dan Tenaga Kependidikan untuk Menciptakan Pembelajaran yang Berkualitas. TSAQOFAH, 4(3), 1510–1521. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i3.2891

Etisnawati, E. (2020). Strategikasek-Mutuguru. 6(1), 13–18.

Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian Penelitian Pendekatan Kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33.

Meriza, I. (2018). Pengawasan (Controling) dalam Institusi Pendidikan. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 37–46.

Murtafiah, N. H. (2022). Manajemen Pengendalian Kinerja Pendidik dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 4614–4618.

Mustajib; Masrokan, Prim, and Agus Eko Sujianto. 2023. “Manajemen Pemasaran Jasa Pendidikan Berbasis Mutu.” Buana Ilmu 8 (1): 130–45.

Mustofa, M., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2024). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Guru di Sekolah Dasar: Mengungkap Praktik Efektif Retensi untuk Pengembangan Guru. An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 9(1).

Musnaeni, M., ABIDIN, S., & PURNAMAWATI, P. (2022). Pentingnya manajemen strategi Dalam meningkatkan kualitas pendidikan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(2), 98-104.

Nurlindah, N. … Musdalifah, M. (2020). Manajemen Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 40. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.13893

Permana, N. S. (2017). Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik Dengan Kompetensi dan Sertifikasi Guru. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 1–8. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/513

Retnaningsih, D. (2019, September). Tantangan dan strategi guru di era revolusi industri 4.0 dalam meningkatkan kualitas pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional: Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri (Vol. 4, No. 21, pp. 23-30).

Silvia Marlina … Iswantir. (2022). Pengaruh Kompetensi Tenaga Pendidik Terhadap Kualitas Pendidikan Madrasah di Sumatera Barat. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 86–99. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i1.249

Setiawati, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 30(1), 57-66.

Susanti, H. (2021). Manajemen Pendidikan, Tenaga Kependidikan, Standar Pendidik, dan Mutu Pendidikan. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(1), 33–48. https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i1.254

Solechan, S., Afif, Z. N. M., Sunardi, S., Masrufa, B., & Rofiq, A. (2023). Pelatihan dan pendampingan tentang strategi Kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi Guru bidang profesional Di SMA Primaganda Jombang. An Naf'ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 135-146.

Susilo, Y. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia Di SMK Yabujah Segeran Juntinyuat Indramayu. Jurnal Sinau, 9(2), 297–312.

Sukirman, S. (2020). Efektivitas kelompok kerja guru (KKG) dalam peningkatan kompetensi guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 201-208.

Sholeh, M. I. (2023). Strategi Efektif dalam Manajemen Pendidikan untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 4(2), 139-164.

Tyagita, B. P. A., & Iriani, A. (2018). Strategi peningkatan kompetensi pedagogik guru untuk meningkatkan mutu sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 165-176.

Wahidmurni, W. (2017). Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif.

Yulianto, T., Siswanto, N. D., Indra, H., & Al-Kattani, A. H. (2024). Analisis manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru pada lembaga pendidikan. RESLAJ: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 1349-1358.

Downloads

Published

2025-04-13

How to Cite

Strategi Efektif dalam Manajemen Pendidik untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Pendidikan. (2025). Journal of Advanced Research and Studies in Educational Management (JARSEM), 1(1), 57-65. https://doi.org/10.64990/w51bfy22